La lira d'Espéria
(1100-1400)
 

Réédition/Reissued
Naïve: 9952

Description

Artistes / Performers
Jordi Savall / Pedro Estevan

Lieu d'enregistrement / Recording site: 
Collégiale du Château de Cardona (Catalogne / Catalunya)

Année d'enregistrement: 1994  
Recording year: 1994

Durée totale / Total time: 54'53

Édition originale /
Original recording

 

 

Appréciation (s) / Review(s)



#424  03/1996
#477 01/2001


 # __  __/__


Vol. 19, # 6 (07-08/1996)

 


Vol. 19, # 6
 (07-08/1996)

Appréciation 
"Fortement recommandé"
"Highly recommended"

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Reviewer: Robert Maxham
Abridged version-: 

"Savall's notes make it clear that his intention was not so much to re-create a musical performance of the time as to pay tribute to the jongleurs in pieces that re-create ``a certain art of sounding the bow.'' The re-creations draw on what have become almost stereotypical melodic and rhythmic figures of the music of the Islamic, Jewish, and Christian cultures of the Middle Ages, periodically spiced, as in the Danza del viento, with spiky rhythms that could plausibly have originated in modern jazz improvisation.

Given its eclectic nature, this collection is therefore a tribute as well to the adventurous spirit of Jordi Savall himself, and each of the short pieces is so vividly retouched that the question of authenticity seems irrelevant. Like the best performances of more familiar literature by exponents of the period-instrument movement, this exploration of instrumental timbres is a successful experiment in combining those timbres with various melodic and rhythmic figures. Even the familiar dances, such as the second saltarello, respond to this creative approach. But the program as a whole, varied and well planned, is as interesting as the individual pieces of which it is comprised.

While this anthology offers exploration rather than explanation and hypotheses rather than conclusions, it's a satisfying musical experience on its own terms -- the only terms on which it is intended to be taken. For the beauty of Savall's tone on each of the instruments he plays, for the clarity and presence of the recording, and most of all for the vibrant creative energy of the performance, this release comes highly recommended."
 

Diapason- # 424 (Mars 1996) et #477 (Jan. 2001)


 

Appréciation 



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Analyste: Roger Tellart
Résumé ou abrégé: 
Il convient de noter que Roger Tellart a rédigé trois textes sensiblement identiques en rapport avec cet enregistrement. Dès sa parution en 1996, cet enregistrement s'était vu décerner un "Diapason d'Or". Suite à la réédition de l'enregistrement chez Naïve, Tellart déclare qu'il s'agit ici de "... l'un des fleurons les plus précieux de la saga réinventée par Savall chez Auvidis." Il écrit: Savall "... ne cesse pas de renchérir sur sa virtuosité et son intériorité légendaires. Soit qu'il se montre à l'écoute d'une musique arrachée au temps et comme en état de veille (le Lamento séfarade de la plage 2); soit qu'il joue en très grand poète des rumeurs et ruminations de l'Istampitta In Pro, ... avant que ne monte vers la fin l'incroyable rituel de mort du Lamento di Tristano..." (Diapason #424)

Classica- 



 

Appréciation 
~~~~~
Evaluation

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Analyste:
Résumé ou abrégé: 


(English)

 

Appréciation 
~~~~~
Evaluation

 


Analyste: Roger Tellart
Court extrait: (Cliquer le bandeau ci-dessus pour lire le texte intégral)

"... c'est le Savall des grands jours qui y opère : un virtuose sidérant passant des vièles à archet à la lira à six cordes (le plus proche ancêtre de la viole) et au rebab. Un jongleur se réveille ici, qui s'acharne à arracher au temps ces musiques des commencements." 

Reviewer: Roger Tellart (Click the logo of Altamusica.com for the full text - in French)
Abridged version : 


 
       
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org)

Other  references  available via
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(Site: http://www.medieval.org)
 


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La musique / The music
Les oeuvres / The works Les sources /The souces
1. Rotondellus *  Galicia (Cantiga # 105)
2. Lamento *  Adrianopoli (Sefaraddi)
3. Danza de las espadas *  Alger (El Kantara)
4. Istampitta : In pro  Italia (Trecento mss -add 29987)
5. Saltarello  Italia (Trecento mss -add 29987)
6. Ritual *  Alger (Zendani
7. El Rey de Francia *  Smirne (Sefaraddi)
8. Danza ritual  Galicia (Cantiga # 353)
9. Istampitta : La Manfredina  Italia (Trecento mss -add 29987)
10.Trotto  Italia (Trecento mss -add 29987)
11. Alba *  Castelló de la Plana
12. Paxairico tu te Ilamas  Sarajevo (Sefaraddi)
13. Danza del viento *  Alger (Berbères)
14. Istampitta : Lamento di Tristano  Italia (Trecento mss -add 29987)
15. Saltarello   Italia (Trecento mss -add 29987)
16. Ductia *  Galicia ( Cantiga # 248)
 * : Recréations et réalisations musicales: Jordi Savall
 

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  http://www.medieval.org

Quelques titres de référence / A few fundamental titles