Mare Nostrum
Dialogue des Musiques Chrétiennes, Musulmanes et Juives autour de la Méditerranée
Dialogues of Christian, Muslim and Jewish music from around the Mediterranean

 

Alia Vox AVSA9888 (A + B)
Code-barres/Barcode: 7619986398884

Super Audio CD ~~ Hybrid

 





 

Description

Artistes / Performers

Montserrat Figueras, Lior Elmaleh,
Gursoy Dincer, Pierre Hamon, Driss Elmalouni, Pedro Estevan & Ferran Savall

Hespèrion XXI, Jordi Savall

Lieux d'enregistrement et dates / Recording sites & dates:
1)-Chapelle de la Miséricorde (Bordeaux) (12/ 2009)
2)-Collégiale de Cardona (Catalogne) en (11/ 2010, -
   (01 & 05 / 2011
3)-Abbaye de Fontfroide (France) (07/ 2011)


 


 

 

"L'idée essentielle de nos Livres/CD, et spécialement de celui-ci, dédié à la civilisation Méditerranéenne, est de chercher les éléments capables d'établir des liens entre la musique et l'histoire. Ou mieux encore, de revivre et comprendre les moments importants de notre mémoire historique, grâce à l'émotion et à la beauté de la musique et grâce à la lumière apportée par les réflexions et commentaires de nos historiens, philosophes, écrivains et poètes".

JORDI SAVALL

"The essential idea behind all our CD-Books, and in particular this one devoted to Mediterranean civilisation, is to discover elements that can establish links between music and history. Or rather, to re-live and understand the key moments in our historical memory, thanks to the emotion and beauty of music, and in light of the reflections and commentaries of our historians, philosophers, writers and poets".

JORDI SAVALL

Évaluations recensées / Reviews located



04/2012
(See below)


# 599 (02/2012)
(Voir ci-dessous)


(À venir)



Guido Fischer


35:5 (05-06/2012)



(03/2012)



Opus Haute Définition
Par: Jean-Jacques Millo
 
Par: Matthias Lange
 


Mare Nostrum


Mare Nostrum


Extrait du livret / From the liner notes

Extraits:

"
Les civilisations et les peuples de "Notre Mer" se sont forgés à partir de deux grands fleuves indépendants mais toujours communicants ; les invasions et migrations et les développements des trois principales religions"
"...la Méditerranée c'est aussi l'histoire de la mythologie, de la philosophie, des anciennes croyances, de la pensée spirituelle et des conflits très étroitement liés aux trois principales religions monothéistes : judaïsme, christianisme et islam"

"Sur le plan humain, le visage actuel de la Méditerranée est d'abord l'œuvre de trois grands ensembles de mouvements migratoires, échelonnés sur plus de trois millénaires. Le premier et le plus long, de l'an 2000 avant notre ère jusqu'à la fin des invasions barbares, peuple les péninsules et les rivages du nord ; Hittites, Grecs, Italiques et Celtes d'est en ouest, puis après l'échec de Rome à les contenir, les Francs, les Lombards et les Slaves".

"Les deux autres mouvements migratoires sont, toujours selon Maurice Aymard, l'œuvre de deux groupes, plus restreints sans doute en nombre, de grands nomades : Arabes et Turcs. Les premiers déferlent à partir du VIIe siècle depuis leurs déserts tropicaux du Proche-Orient, bousculent la résistance affaiblie de Byzance, imposant en deux siècles, de Bagdad à Gibraltar, leur foi toute neuve et leur langue, débordent même au nord, occupent l'Espagne et la Sicile, et ravagent les côtes d'Italie et de France. Venus des steppes froides de l'Asie centrale, le seconds s'installent en Anatolie à partir du XIe siècle : trois siècles plus tard l'Etat des Osmanlis réussit à s'établir solidement dans les Balkans avant de s'emparer de Constantinople, puis soumettre, jusqu'à Alger tout l'islam méditerranéen. Istanbul réussit ce paradoxe de devenir, à l'époque de Soliman le Magnifique, la première ville turque, mais aussi la première ville grecque, arménienne et juive… Nulle trace, il est vrai, de conversion forcée : les "infidèles" ont partout leur place, confirmée par un impôt spécial. La césure fondamentale oppose désormais non le Nord et le Sud, mais l'Orient et l'Occident".

"...laissons parler l'histoire, pour mieux comprendre le sens de nos origines et de nos tragédies, de nos conflits et de nos espoirs, et laissons sonner la musique, pour nous faire sentir, grâce au dialogue des voix et des instruments, combien l'infinie richesse de notre diversité musicale "méditerranéenne" peut être une source inépuisable d'émotions et de beauté, de dialogues et de découvertes. Nous pensons comme Amin Maalouf que "Pour redonner à notre humanité déboussolée quelques signes d'espoir, il faut aller bien au-delà d'un dialogue des cultures et des croyances, vers un dialogue des âmes. Telle est, en ce début du XXIe siècle, la mission irremplaçable de l'art".

JORDI SAVALL
New York, 10/15 d'Octobre 2011



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Excerpts:

"
The civilisations and peoples of “Our Sea” were forged out of two great independent but always mutually permeable flows: invasions and migrations and the development of the three major religions".

"In human terms, the modern-day Mediterranean is primarily the work of three great migratory movements, spread out over more than three thousand years. The first – and also the longest, from the year 2000 before our era until the end of the barbarian invasions, populated the peninsulas and the Northern shores: Hittites, Greeks, Italic and Celtic peoples from East to West, and then, following Rome’s failure to contain them, the Franks, the Lombards and the Slavs. All these invasions took their toll in terms of brutal upheaval and large-scale devastation, followed by long periods of regression. The destruction, in the 12th century before our era, of the Achaean kingdoms of Mycene and Argos by a second wave of Greek invaders, the Dorians, marked the beginning of a Middle Ages comparable to that which ensued after the collapse of Rome in the face of the barbarian onslaught".

"The other two migratory movements described by Maurice Aymard are attributable to two groups, no doubt smaller in number than the first, of great nomadic peoples: the Arabs and the Turks. From the 7th century the former spread out from their tropical deserts in the Middle East, toppled the weakened resistence of Byzantium and, over the ensuing two centuries, imposed their brand new faith and their language from Baghdad to Gibraltar, even overrunning the North, occupying Spain and Sicily and ravaging the coasts of Italy and France. The latter emerged from the cold steppes of central Asia to settle in Anatolia in the 11th century: three hundred years later, the Osmanli state had successfully established itself in the Balkans before going on to seize Constantinople, and subsequently bringing the whole of Mediterranean Islam, as far as Algiers, under its control. Under Suleyman the Magnificent, Istanbul paradoxically became not only the capital city of Turkey, but also the foremost Greek, Armenian and Jewish city… It has to be said that there was no trace of forced conversion: “infidels” were free to live in the Empire, as is confirmed by the special tax, the jizya, that was levied on non-Muslims. Henceforth, the major rift was to be not between North and South, but between East and West".

"Let us allow history to help us gain a better understanding of our origins and tragedies, of our conflicts and our hopes. And let us allow music, through the dialogue of voices and instruments, to show us how the infinite richness of our “Mediterranean” musical diversity can provide an inexhaustible source of emotions and beauty, of dialogues and discoveries. Like Amin Maalouf, we believe that “If we are to restore some hope to our disoriented humanity, we must go beyond a mere dialogue of cultures and beliefs towards a dialogue of souls. As we stand at the beginning of the 21st century, that is the irreplaceable mission of Art.”

JORDI SAVALL
New York, 10/15- October  2011

Translated by Jacqueline Minett

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Diapason- # 599 (02/2012)

Appréciation 

Evaluation

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Analyste: Sophie Roughol

Texte abrégé:

Le livre-disque permet, outre des textes originaux de Jordi Savall, Manuel Forcano et Amin Maalouf, de reprendre des propos d’historiens et écrivains comme Fernand Braudel ou Amnon Shiloah. Rien en revanche sur le détail des pièces, sur l’interprétation, le travail interculturel d’improvisation. Mais le dessein n’est-il pas le rêve plus que la démonstration ? Pour Savall, la paix sera tissée des sons qui unissent. Les traditions orales andalouse et catalane, hébraïque, arabe, sépharade, berbère, se superposent aux manuscrits arabes et à ceux du Trecento, à des improvisations (« Las Estrellas de los cielos » étourdissant) ou des compositions d’aujourd’hui. Un maqqam ottoman de Cantemir succède au Cant dels Aucells catalan, une berceuse grecque s’enchaîne à une estampie, une saltarelle se glisse entre une romance sépharade et une improvisation déclamée sur le Cantique des cantiques. Bienveillance illusoire ? Confusion des univers ? Qu’on ne crie ni à l’artifice ni à l’utopie. La paix se fait chair pendant plus de deux heures, par l’exigence de compréhension réciproque et la flamme de tous les grands compagnons de Savall, de Pierre Hamon à Gürsoy Dinçer, de Lior Elmaleh à Gaguik Mouradian, de Driss El Maloumi à l’omniprésent Pedro Estevan.

 

Gramophone (04/2012)

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Last words from Figueras in Savall’s Mediterranean project

This release reprises the sumptuous production values of Alia Vox’s recent projects centred on Jerusalem and on the Borgias. When I interviewed Jordi Savall for Gramophone last summer (11/11), he described ‘Mare nostrum’ as an attempt at promoting intercultural dialogue, using the history of the different cultures and religions clustered around the Mediterranean both as a metaphor and as illustration. As with the projects just mentioned, the supporting texts are translated in many languages (here as many as 10). The result is a very handsome book, the quality of whose illustrations is frequently breathtaking.

If I’ve taken so long to get to the music, it’s to do justice to the scope and intention of this project, in which music is the catalyst, singing not only on its own behalf but also in the service of ideas; and because this is the first Alia Vox project we have been issued since the death of Montserrat Figueras late last year. Figueras herself takes centre stage throughout, all bar one of the sung numbers being divided or shared between her and the fine Israeli tenor Lior Elmaleh. This concentration on just two singers gives the project a remarkable coherence, despite the varied provenance of the texts and music, which ranges throughout Europe. As with the previous, similarly conceived ‘Jerusalem’ project (4/09), notated Western ‘early music’ is barely touched on - no bad thing in itself, though something of a surprise. Equally, Savall’s collaboration with non-Western musicians receives here perhaps its fullest expression. The quality of the performances is gentle and serious. Even the livelier instrumental numbers are imbued with a sense of innate poise. In the circumstances, let’s mention and linger on one of Montserrat Figueras’s solo numbers, the traditional Andalusian cradle song ‘Duerme mi niña’, in which her voice, delicate yet warm, and wonderfully evocative, is heard to most moving effect. In its meticulous pacing, consummate artistry and generous aims, ‘Mare nostrum’ seems a fitting tribute.

Fabrice Fitch


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This page was first published on: 03/09/2012
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