El Barroco Español
Spanish Secular Music (ca. 1640-1700)
 

Réédition / Reissued
Virgin / Veritas 561 346-2

 

 

Description

Artistes / Performers
Montserrat Figueras, Ton Koopman, Hopkinson Smith, Christophe Coin, Jordi Savall
Hespèrion XX
Lieu d'enregistrement / Recording site: 
Dates d'enregistrement: 
Recording dates:
___/ 1976

Durée totale / Total time: 47'53"

Édition originale/Original recording
EMI / Reflexe -065-30942 

 

 

 

   

Appréciation (s) / Review(s)


#5


#451 (09/1998)


 Vol. 22 # 2

Goldberg # 5
(Automne / Fall 1998)


Appréciation 



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Analyste: Sophie Roughol
Texte d'origine

Texte abrégé:

"Publié chez EMI en 1978, réédité en 1990 ..., cet enregistrement a d'autant moins vieilli que Jordi Savall et Montserrat Figueras ont consacré depuis, à ces tonos humanos, chansons profanes, un recueil éblouissant (José Marín, Alia Vox). * On peut penser d'ailleurs que cette réédition n'est pas un hasard... José Marín figurait déjà justement dans le récital, aux côtés de Martín y Coll, Milanes, Hidalgo, Cabanilles, Durón et Del Vado, tous compositeurs de la fin du XVIIe siècle espagnol, alors bien méconnus. Entrecoupées de pièces instrumentales, dont d'éblouissantes variations sur La Folia, et une gaillarde au clavecin (avec rien moins que Ton Koopman), les interventions de Figueras distillent un bonheur total, fortement teinté d'italianismes. Ces compositions sont prétexte à une grande fraîcheur d'inspiration, à une sensualité aux sonorités fascinantes. Chez ces musiciens-là, le mélange génial de l'intuition et du travail n'a jamais faibli."

L'auteur termine en soulignant également la participation à cet enregistrement d'Hopkinson Smith et de Christophe Coin.


* Alia Vox 9802

 


Reviewer: Sophie Roughol
Original version
Abridged version-: 


"Issued by EMI in 1978, reissued in 1990 ..., this recording has aged as little as the dazzling collection (José Marín, on Alia Vox)
* that Jordi Savall and Monaserrat Figueras have since devoted to these tonos humanos (secular songs). It could moreover be thought that the reissue has not been made by chance... José Marín also figured, quite proprely, in that recital alongside  Martín y Coll, Milanés, Hidalgo, Cabanilles, Durón and Del Vado, all late 17th-century Spanish composers then largely unknown. Interlarded with instrumental pieces, including scintillating variations on La Folia, and a galliard on the harpsichord (with no less than Ton Koopman), Figueras' contributions are the pretext for a great freshness of inspiration, a volubile and firm eloquence and a sensuality  of fascinating sonorities. With these musicians, the brilliant mixture of intuition and preparation has never weakened."

The author concludes in mentioning the valued contribution to this recording of Hopkinson Smith and Christophe Coin.
 

* Alia Vox 9802
 

Diapason- # 451
(09/1998)


Appréciation 



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Analyste: Roger Tellart
Résumé ou abrégé: 

Roger Tellart salue la réédition de cet enregistrement gravé en 1976. On trouve, sur ce qui fut l'un un des premiers de l'ensemble Hespèrion XX, une "... bienheureuse réunion de talents devenus depuis incontournables dans le répertoire hispanique et les autres: la gambe du magister Jordi, le soprano translucide de Montserrat Figueras, le clavecin de Ton Koopman, les guitares et théorbe de Hopkinson Smith et la basse de violon de Christophe Coin."

Reviewer: Roger Tellart
Abridged version :



Nov./Dec. 1998
Vol. 22, no. 2

 

Appréciation 
~~~~~
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Analyste: 
Brian Robins
Résumé ou abrégé: 


Reviewer: Brian Robins
Abridged version :

"Pride of place is given to three groups of songs, five of them by perhaps the finest 17th-century Spanish songwriter, Juan Hidalgo (1614-85), All are in the familiar but infinitely variable coplas (verses) and estribillio (refrain) form, with a song from Sebastián Durón's zarzuela Salir el amor del mundo (1696) even managing to introduce a stretch of Italian recitative, testimony to the frequently overlooked outside influences on 17th-century Spanish music. This song, "Sosieguen descansen", opens with a meltingly lovely
estrebillo; to my mind it's one of the best things on the disc. But all the songs, mostly concerned with not-too-serious philosophizing on the vicissitudes of love, are delightful, and Figueras shows that even in 1976 she had developed the rare ability to express words in a way that goes directly to the heart of the matter, touching or teasing her listener as the case may be. Otherwise there's some vintage Savall in a group of pieces by Martín  y Coll, and a further instrumental interlude in the shape of two harpsicord pieces by Cabanilles." 
 
 
       
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org)

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(Site: http://www.medieval.org)
 

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Date de création de cette fiche: 4 avril 2006
Dernière mise à jour de cette fiche:
26-Mar-2008


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