Lluis del Milà (1500?-1561?)
Fantasies, Pavanes & Gallardes
Valencia 1536
 

Réédition / Reissued
Astrée Naïve - 9927

Description

Artistes / Performers
Jordi Savall,  Andrew Lawrence-King,
 Sergei Casademunt, Enice Brandão, 
Lorenz Duftschmid 

Lieu d'enregistrement / Recording site: 
Collégiale du Château de Cardona (Catalogne)

Date d'enregistrement: 1994 
Recording date: 1994

Durée totale / Total time: 63'15

Cat. #: ES 9927 (ES9927)

8535.jpeg (63958 octets)

Édition originale/Original recording
Astrée - 8535

 

 

Appréciation (s) / Review(s)


Lluis del Milà
Tiré de Wikipedia,l''encyclopédie libre


Lluis del Milà
From Wikipedia, the free encyclopedia

Gramophone
(06/1996)


- Texte intégral anglais
- Full text

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Analyste: John Duarte

Condensé (traduction libre):
Jordi Savall puise à même un recueil de pièces écrites pour la vihuela (El Maestro) et qu'il adapte pour ensemble de consort, ainsi que pour la harpe et le psaltérion ( 7 des 19 pièces sont confiées à Andrew Lawrence-King).
L'analyste de Gramophone qualifie l'adaptation et les transcriptions de Savall de magiques. Selon lui, cet enregistrement s'avère être très révélateur et, à toutes fins utiles, irrésistible.
 

Reviewer: John Duarte
Abridged version-: 
This recording is a selection of vihuela pieces excerpted from Luis Milàn's book "El Maestro", They "...are converted with great skill into consort pieces by Jordi Savall. They are fleshed out by judicious beefing-up of chords and, enhancingly, by the embellishment of individual lines.".

"This record is revelatory and compelling"
 

 

Classica
 # 20 (03/2000)




Appréciation:
Note: 5
Evaluation

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Analyste: Stéphan Perreau
Résumé ou abrégé: 
Dans un recueil dédié à Jean III du Portugal et écrit pour la vihuela (luth espagnol), Jordi Savall réalise un foisonnement instrumental particulièrement magique. Transcriptions et fidèles exécutions se mêlent ici en un bouillonnant florilège très "XVIe siècle". Un disque à la magie raffinée.
 

Reviewer: Stéphan Perreau
Abridged version :
From a collection of pieces dedicated to John III King of Portugal, and written for the Spanish vihuela, Jordi Savall provides us with  an instrumental version that is simply magical.
These transcriptions and faithful renditions blend into a brillant musical bouquet which is  typical of sixteenth century music. This is a recording that is done so magically!


(05/06-1996)
Vol. 19, # 5


 

 

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Analyste: Brian Robins
Résumé ou abrégé: Adapté de "Music Boulevard"

"
Ce disque présente une sélection de pièces composées pour la vihuela, extraites du recueil " El Maestro " de Milan et arrangées pour consort et harpe par l’infatigable Jordi Savall."
Selon Robins, "Savall parvient à extraire cette musique du climat intimiste propre aux chambristes et à l’amener sur la scène de la grande salle de concert".

Selon lui, l’interprétation de Savall et de ses collègues est parfaite.

"Les " Fantasies ", avec leur profonde noblesse élégiaque nous procurent de nombreux moments de réconfort. Quant aux " Pavanes " au ton grave et solennel, elles sont rendues de magnifique façon suite à une lecture des plus éloquente et expressive".

Enfin, Robins souligne la contribution d’Andrew Lawrence King à la harpe et au psaltérion : plus du tiers des " Fantaisies " sont effectivement interprétées par ce dernier.

Il conclue son article sur une recommandation formelle, nous incitant à nous procurer absolument ce disque.
 

Reviewer: Brian Robins
Reproduced in full from "Music Boulevard"

If you associate the name of Luis Milàn with music for the lute, or more accurately its Spanish cousin, the vihuela, rather than a consort of viosl, you're quite right. Milàn in fact wrote no consort music, and what we have on the present disc is a selection of vihuela pieces from his publication El Maestro (1536) arranged for consort and harp by the indefatigable Jordi Savall. As Vieira Nery points out in the note, far from there being any objection to such practice. it was standard during the first half of the sixteenth century for consorts to have over not only instrumental repertoire, but also vocal polyphony. The adaptation of Milàn pieces, with their juxtaposition of contrapuntal and chordal writing, works very effectively, the dances in particular showing that what Savall has in effect done is remove the music from the intimacy of the chamber to the public domain of the great hall. Never one to resist gilding the lily, he has also added discreet percussion effects to most of the Pavanes and Gallardas, although no player is credited.

The performances by Savall and his colleagues (names familiar from his Hespèrion XX ensemble) are exquisite. The deeply elegiac nobility of the Fantasies provides many moments of sheer balm, and the grave and stately Pavanas work especially well in these eloquent and expressive readings. Not all has been passed over to the consort, for over a third of the Fantasies are entrusted as solos to harpist Andrew Lawrence-King, who seems to be becoming ever more peripatetic -- he's already turned up in Boston as a guest of the King's Noyse in my current reviewing schedule. I praised his marvelously perceptive playing on the disc and can only encore what I wrote there. If the consort versions place Milàn's pieces in an unusually extrovert framework, than Lawrence-King is there to remind us of the highly personal nature of the originals. Glancing back over my notes I see they are littered with superlatives, but this is not the sort of disc which requires detailed comment on individual pieces, and evenntually I gave up and just relished the music and the performances. My strong advice is that you buy a copy and do the same.



Re: Les irremplaçables de Jordi Savall(2) 
 

 

 

 


Analyste: Eric Sebbag
Texte intégral: 

L’activité musicale est intense dans l’Espagne du XVIe siècle. Les ensembles instrumentaux occupent une part importante de la vie culturelle, pourtant le corpus musical subsistant pour ces ensembles est très mince puisqu’il se résume au fameux Trattado de Glosas d’Ortiz.C’est pourquoi Jordi Savall se propose d’en élargir le répertoire par la transcription.

Pour cela, il a retenu la figure de Luis Milan (anoblit à la catalane en Lluis del Milà), à qui l’on doit le plus ancien traité de vihuela (instrument qui ressemble à une guitare) connu à ce jour. Intitulé El Maestro, son traité est une méthode d’apprentissage de l’instrument. Elle procède par exercices progressifs et sa notation en tablatures est a priori un obstacle pour la transcription.

Cela n’arrête pas Savall qui franchit facilement la barrière de l’idiome instrumental pour recréer une musique radicalement différente avec presque les mêmes notes. Avec les fantaisies et surtout les danses arrangées pour ensemble de violes épisodiquement soutenues d’une percussion, un univers neuf surgit. Le soleil y brille très fort et les sentiments y sont presque palpables. Sans rien enlever au merveilleux enregistrement d’Hopkinson Smith pour la vihuela (dont la seule la prise de son a vieilli), il fait bon aller prendre quelques coups de soleil ou de torpeur sous le del Milà de Jordi Savall.

 

Extrait du livret accompagnant le disque

"La qualité intrinsèque seule de la musique de Milán, le fait qu'elle représente les aspects les plus avancés de l'ambiance musicale des cours d'Espagne te de Portugal (El Maestro  fut dédié à Jean III, roi du Portugal, pays que l'auteur décrit dans sa lettre de dédicace come la mar de la música  ou mer de musique), et les éléments expressifs hautement innovateurs mentionnés ci-dessus justifient tout à fait le choix du programme présenté ici. Les extraordinaires fantaisies, tientos  et danses de Luys de Milán deviennent ainsi le véhicule parfait pour franchir une nouvelle étape décisive dans la quête entreprise ... par Jordi Savall dans la redécouverte du monde magique de la musique instrumentale ancienne de la péninsule ibérique"

Ruy Vieira Nery
(Traduction: Mary Pardoe)
Excerpt from the liner notes

"The sheer intrinsic quality of Milán's music, the fact that it represents the most advanced aspects of the musical atmosphere of the Spanish and Portuguese courts (El Maestro was dedicated to John III, King of Portugal, a country which the author's letter of dedication describes as la mar de la musica, or "the sea of music") and the highly innovative expressive features mentioned above fully justify the choice of repertory that is to be heard on the present recording. Luys de Milán's extraordinary fantasias, tientos and dances therefore become the perfect vehicle for yet another decisive step in Jordi Savall's search .... for a uniquely illuminating rediscovery of the magical world of early instrumental music in the Iberian peninsula."

Ruy Vieira Nery

 

 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org/emfaq/cds/ast8535.htm
 

Other  references available via
Todd McComb's data base:
(Site: http://www.medieval.org/emfaq/cds/ast8535.htm
 
 


La musique / The music

1. Pavana 1 11. Pavana 2
2. Gallarda 6 12. Gallarda 2
3. Fantasia 11 13. Fantasia 8
4. Fantasia 1 14. Fantasia 40
5. Fantasia 5 15. Fantasia 12
6. Pavana 3 16. Pavana 5 
7. Gallarda 3 17. Fantasia 9
8. Fantasia 19 18. Tiento 1
9. Fantasia 10 19. Fantasia 38
10. Fantasia 26  
 

Consulter directement / Instant access

Quelques titres de référence / A few fundamental titles
 

Des liens à visiter / Links of interest

Biography - in English 
"Les deux renaissances de la vihuela".
par John Griffths (Goldbergweb) (Goldberg #33)
"The two renaissances of the vihuela" by John Griffith (Goldbergweb) (Goldberg #33)

 
 


Date de création de cette fiche: 18 FÉVRIER 2006
Dernière mise à jour de cette fiche:
23-déc.-2021


This page was first published on: FEBRUARY 18, 2006
This page was updated on:

12/23/21