Henry Purcell (1659-1695)
Fantasias for the Viols, 1680

Réédition / Reissued
Alia Vox AVSA9859
Code-barres/Barcode
7619986398594

Édition remasterisée

Remastered edition

Super Audio CD

 

 



Collection Héritage vol.  2

 

 







 


Description

Artistes / Performers :
Hespèrtion XX,
Jordi Savall,
Sophie Watillon, Eunice Brandao,
Sergi Casademunt,
Wieland Kuijken, Marianne Müller,
Philippe Pierlot



Lieu d'enregistrement / Recording site: Château de Cardona (Catalogne / Catalunya)

Date d'enregistrement:   oct. 1994
Recording date: Oct. 1994

 

N9922.jpeg (69585 octets)

Édition originale/Original recording
Astrée - 8536

Réédition / Reissued
Astrée / Naïve 9922


 

 


"Synthèse prodigieuse d'un art à son déclin, ces pièces pour trois ou quatre instruments (sept dans l'In nomine...)... enchaînent et superposent les noires dissonances, les brûlants contre-chants, au gré d'une alchimie qui enfièvre aussitôt l'âme."


"For three or four instruments (seven in the Nomine ...), these pieces provide a wonderful synthesis of an art that was on the decline.
... Purcell strung together and superposed instances of dark dissonances and impasssioned counterpoint, in a bitter alchemy which immediately rouses the soul."

Évaluations recensées / Reviews located



09/1996



Par Thierry Hervé


 # 20 (03/2000)


Par Éric Sebbag
 



Opus Haute Définition
(Fr. & Eng.)

 


Par: Matthias Lange

Chronique de: Elvire James - 17/06/2008
 

Chronique de: Peter Joelson

BBC Music Magazine (11/2008)


Henry Purcell (1659-1695)


Henry Purcell (1659-1695)


Extrait du livret / From the liner notes

FANTASIAS FOR THE VIOLS

Par: Harry Halbreich

La Fantaisie pour ensemble de violes est l’une des gloires de la musique anglaise, et ce répertoire unique en son genre, s’étendant sur près de deux siècles, représente la musique de chambre instrumentale la plus parfaite et la plus élevée composée en Europe avant l’ère du Quatuor à cordes classique. Entre le début du seizième et la fin du dix-septième siècle, ces « Fancies » se comptent par centaines, et les plus grands maîtres de l’époque, Byrd, Gibbons, Lawes, Jenkins, Locke et bien d’autres en ont écrit d’admirables. Mais devant l’offensive victorieuse du Violon –« the new-fangled violin »– , la vogue du genre déclina rapidement, pour faire place à la Suite de danses et à la Sonate : la restauration de 1660, fut le signal de l’invasion de la musique continentale, surtout française, qui avait la faveur exclusive du roi Charles II. L’admirable recueil de Matthew Locke, publié précisément en 1660, fut le dernier du genre à trouver un éditeur et fut le modèle immédiat de Purcell.

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FANTASIAS FOR THE VIOLS

By: Harry Halbreich

The Fantazia for consort of viols is one of the glories of English music, and this unique repertoire, spreading over nearly two centuries, represents the loftiest and most perfect kind of instrumental chamber music written in Europe before the era of the classical string quartet. Between the early sixteenth and the late seventeenth century hundreds of such “Fancies” appeared, and the greatest masters of the age - Byrd, Gibbons, Lawes, Jenkins, Locke and many others produced masterpieces of the kind. But in the face of the victorious progress of “the new-fangled violin”, the Fantazia grew rapidly out of fashion, to be replaced by the Dance Suite or the Sonata: the Restoration of 1660 gave the signal to the invasion of continental music, above all French, which enjoyed the exclusive favour of Charles II. The admirable set of Fancies by Matthew Locke published in that very year, 1660, was the last of its kind to find a publisher.

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Gramophone- 
(09/1996)



 GRAMOPHONE
ARCHIVE
 

- Texte intégral anglais
- Full text
 

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Reviewer: Julie Anne Sadie
Abridged version-: 


"Savall and his group – ... in collaboration with Wieland Kuijken, ... have achieved a state of abstraction seldom experienced in music.
It almost goes without saying that their playing is always extremely beautiful: the music demands it."
"The scale within which these features and more (most notably the rhythmic life of the music) are articulated – and they are – is so minimal, so subtle and yet ultimately so compelling, that from the first track the listener is transported into a rarefied aural dimension usually reserved for single movements or even phrases".

Classica- # 20
(03/2000)



Appréciation:

Recommandé
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Evaluation:

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Analyste: Stéphan Perreau
Texte intégral
 
"Longtemps nous avons attendu de Savall la version de ce qui demeure le recueil le plus savant de la littérature pour consort de viole. Après avoir pris de nombreux chemin de traverse, Savall y arrivait enfin en 1995*, avec un succès retentissant. Aucune déception ici. Un complément idéal à la musique vocale du maître anglais."
* : L'enregistrement a en fait eu lieu en octobre 1994.

Reviewer: Stéphan Perreau
Translation : Classic @ la Carte

"This recording by Savall of what is certainly the most sophisticated collection of pieces for gamba consort had been long awaited for. Savall finally got to it in 1995 *.It was a great success. We cannot be deceived here. This is an ideal companion to the vocal music of the English master."
* : The recording session took place in October 1994.


Vol. 32.3 (Jan/Feb 2009)


 

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Reviewer: Barry Brenesal 

Excerpt:

"Savall’s Hesperion XX fits this music perfectly, with their rich, beautiful tone, clarity of texture, individual technical prowess, and strength of ensemble".

"The engineering was first-rate in its day, and that still holds true, though I don’t get any increased depth of sound when switching from two to five speakers. Harry Halbreich provides the fine liner notes. There’s really nothing to add except, “Buy it.”

Texte intégral / Read on
 
Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb/ Other available references  via Todd McComb's database:
(Site: http://www.medieval.org)
Re: Astrée -8536

Article fort intéressant à propos de la viole de gambe:

"La vie après la mort ~ La viole de gambe au XVIIIème siècle"
par Peter Holman
Paru dans: Goldberg, # 42 (Octobre 2006, pp. 48-58)
 

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Date de création de cette fiche: 08/09/2011
Dernière mise à jour de cette fiche:
2022-01-28


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