Nicolas Gombert
Magnificats  1-4
 

Édition originale/Original recording
Gimell CDGIM 037

       

Description

Artistes / Performers :
The Tallis Scholars
Peter Philips, dir.


Lieu d'enregistrement / Recording site: Église Saint Peter and Saint Paul à Salle (Norfolk, Angleterre) en 2001

Année de mise en marché:  
Jan. 2002
Released
Jan. 2002

Durée totale / Total time: 54:25'



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"Une musique et des interprétations remarquables en font un CD fortement recommandé."
Goldberg # 18
"Strongly recommended for the outstanding music and the performances."
Goldberg # 18

Appréciation (s) / Review(s)


12/2001


# 490 (03/2002)


 #


25:5 (05-06/2002)


# 18

Gimell Records
by Peter Philips


By: David Vernier


By: Alex Morin


Nicolas Gombert
 


Nicolas Gombert
(Español & al.)


Nicolas Gombert
 

Goldberg # 18
Mars-Mai 2002
March-May 2002



Appréciation 



Evaluation

Goldberg a cessé de publier
avec le # 54
~~~~~~
Goldberg is no longer available.
# 54 was the last issue.

Analyste: Brian Robins
Extrait::
"Plus significatif encore est le fait qu'il soit aussi d'une grande importance du point de vue musical, car il regroupe quatre des huit versions du Magnificat du compositeur flamand Nicholas Gombert."
"
Une musique et des interprétations remarquables en font un CD fortement recommandé."
Poursuivez votre lecture...

Reviewer:  Brian Robins
Excerpt: 
"More significantly it is also of considerable musical importance, grouping together as it does four of the eight settings of the Magnificat by the Flemish composer Nicholas Gombert."
"Strongly recommended for the outstanding music and the performances."

 
Diapason- 490
(03/2002)



 

Appréciation 



Evaluation

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Analyste: Olivier Opdebeek
Résumé ou abrégé: 

P
armi les grands polyphonistes du XVIe siècle, Nicolas Gombert reste l’un des plus sous-estimés. Pourtant, il fut l’un des grands maîtres de son temps. Elève de Desprez, si l’on en croit les sources de l’époque, il passa ensuite la majeure partie de son existence au service de Charles Quint dont il est le contemporain Un demi siècle après sa mort, Monteverdi utilise un thème de ses motets pour composer sa Messe « In illo tem pore »...

C’est dire si cette publication est la bienvenue dans une discographie exsangue. Peter Phillips a choisi d’exhumer le « chant du cygne » du maître, écrit dans de curieuses circonstances. En 1540, Gombert aurait maltraité un jeune choriste dont il avait la charge. L’Empereur furieux l’envoya aux galères. Pour se faire pardonner, il composa, peut- être en 1552, huit magnificat dans tous les tons liturgiques. Charles Quint lui accorda son pardon, ému par la beauté des polyphonies et lui permit de finir ses jours à Tournai où il était chanoine.

Gombert a mis toute sa science dans ces chefs-d’oeuvre. Quatre magnificat sont proposés ici suivront les quatre autres….

Peter Phillips a dû moduler son ensemble pour répondre à ces impératifs, en augmentant ses pupitres graves. Ce n’est pas pour autant qu’il renie ses principes d’interprétation,… On peut rêver d’une interprétation plus souple et plus variée mais les Tallis Scholars proposent une lecture sans afféterie qui, par son classicisme, restera indémodable

Reviewer:
Abridged version :



25:5 (05-06/2002)

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Reviewer: J.F Weber
Abridged version :

Peter Philipps "...
has recorded the set of Magnificats that marked the culmination of Gombert's life. He wrote a setting in each of the eight modes, supplying polyphony in the even-numbered verses, retaining the tone of the chant for the others. To clarify the modes, Phillips frames each Magnificat with a chant antiphon in the same mode. (The other four Magnificats are promised for later this year.) The settings are not all alike. Each setting is varied from an unchanging four-part writing, but the most interesting is the third-mode setting, which begins with three voices, then adds a voice in each successive verse until eight voices are singing. This is one of two unusual settings. Gombért found it possible to make his third and sixth settings suitable for use in the eighth and first modes respectively by simply extending the cadence. In order to include these added phrases of music, Phillips has undercut the modal balance of the group by choosing an eighth-mode antiphon here (and presumably a first-mode antiphon for the upcoming sixth setting).

Gombért may be best known for the motet In ilio tempore that Monteverdi used for his Mass of 1610. Now he is gaining a place for himself on the basis of his own works, notably this group that Phillips calls his most substantial masterpiece.

This article is available on the web to subscribers of Fanfare.

Classica- # 


 

Appréciation:



Evaluation:

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Analyste: J
Résumé ou abrégé
 

Reviewer: 
Abridged version :


Gramophone- 
(12/2001)


 

GRAMOPHONE
ARCHIVE
 

- Texte intégral anglais
- Full text
 

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Reviewer: Fabrice Fitch
Abridged version :


Peter Phillips is surely right to describe Gombert as the Flemish Renaissance master who least deserves the epithet "minor". Tradition has it that his cycle of eight Magnificats — of which this recording presents the first four — was simultaneously an act of propitiation (following a spell in the galleys for sexual misconduct) addressed to Charles V, and Gombert's swan-song. In any event it presents his art in an admirably compact and concise manner. Even in those sections scored for four voices or fewer, Gombert's contrapuntal dexterity is marvellous. His power to absorb the listener, too, is all the more remarkable since he usually eschews most means of varying the texture (such as chordal writing and antiphonal effects). Most impressive of the four settings here is the cumulative architecture of the third, in which a voice is added with each succeeding verse, from three to eight. The Tallis Scholars' accustomed clarity of detail is here employed to great effect as the texture grows gradually denser. (Four voices are the norm in the other Magnificats, the top lines often taken by the ensemble's countertenors.) In keeping with the single prevailing mensuration, tempos are stable and broadly the same throughout. The one exception I could detect, a perceptibly slower "Esurientes" (the hungry' in the third setting), rather halts the flow of the music and seems an unnecessary concession to the aesthetics of word-painting.

Read on. Click here
 
   

 

 
 

Autres références disponibles via la base de données de Todd McComb:
(Site: http://www.medieval.org)

Other available references  via
Todd McComb's date base:
(Site: http://www.medieval.org)
 

La musique / The music

 

 

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Date de création de cette fiche: 13 mars 2008
Dernière mise à jour de cette fiche:
15-Mar-2011


This page was first published on:
March 13, 2008
This page was updated on:

03/15/11

 
   
 

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